http://sairlermaras2.blogspot.com.tr/

19 Temmuz 2014 Cumartesi

ŞÜKRÜ

AKTİL AŞIKLARI

 (Maraş İli, Elbistan İlçesinin Aktil (Yalıntaş) köyünün ozanıları.)
(Maraş İli, Elbistan İlçesinin Aktil (Yalıntaş) köyünün ozanları)

1. Ademî,

2. Öztoprak  (Halil Öztoprak),
3. Hatayi (şıx),
4. Şükrü,
5. Özlemî (Haydar Öztoprak)
6. Perişan Derviş (Maraşlı Derviş Mermertaş)
KİMDİR: Ozan
Aktil’den Şükrü mahlasıyla şiirler yazan Şükrü Hasanko ve Hatayi kardeştirler.

DOĞUMU: Doğum tarihi kesin olarak bilinmeyen Şükrü’nün, 1920’li yıllarda Kürecik köylerinde eğitmenlik yaptığı biliniyor. Şükrü öldüğünde 85-90 yaşlarında olduğuna göre, 1880’li tarihlerde  doğmuş olması gerekiyor.

EĞİTİMİ: Eğitimini, Kardeşi  HATAYİ (şıx) gibi Aleviliğin Şıxlık Ekolüne mensup, tasavvufçu yakın aile büyüklerinden ve aile dostlarından aldığı kanısındayız.

LAKABI/YAŞADIĞI YER: Yöre halkı arasında Şükrü Hasanko adıyla tanınan Şükrü, Elbistan’ın Aktil köyündendir.

AKIMI: Şükrü Hasanko da, çevresindeki kuşakdaşlarının birçoğu gibi  Sarız/ Kırkısraklı Köse Mamo’dan etkilenerek, dedegân ve Bektaşi babagân akımlarına eleştirel yaklaşan bir Alevilik yorumu getiren Şıxlık akımına girer.

ESER: Şükrü Hasanko öldüğünde, çoğu yazma bir çuval dolusu kitabı bulunduğu; anacak Arap alfabesini bilmeyen yakınlarının bunları dağıttığı söylenir. Yakınları, zaman zaman Ankara’ya giden Şükrü’nün, burada Prof. İsmail Hakkı Baltacıoğlu ile görüştüğünü belirtirler.

-----------------------------

Hastayım Hicrinle

Hastayım hicrinle cânân bende derman kalmadı
Keşf ettim âlemi; âlemde Lokman kalmadı

Eylesem bir tedbiri kim takdir eder bilmem acep
Asaf’ın kadrini bilen Süleyman kalmadı

Herkes almış zevk eder cananını bir ben garip
Zannedersem şimdi benden perişan kalmadı

Ben ziyaret eyledim baktım yıkılmış meyin de
Eski huban, eski ihvan, eski rindan kalmadı

Ben sanırdım eski hal, eski muhabbet var imiş
Gül-gülüstan baki Şükrü gülde reyhan kalmadı
--------------------------------

HİCİR: Başkalarından üstün ve faziletli olan. Bir kimsenin sireti ve mesleği. Huy, âdet, tabiat.

KAYNAK: http://www.binboga.org/aktil-asiklari/ 

Hiç yorum yok: