http://sairlermaras2.blogspot.com.tr/

20 Temmuz 2014 Pazar

AHMET ÇITAK


KİMDİR: Halk Edebiyatı Ozanı

DOĞUMU:    1893 yılında Maraş’ın Elbistan ilçesinin Kızılcaoba Mahallesinde doğdu. Varlıklı bir ailenin çocuğu idi.

ÖĞRENİMİ:  Kayseri’de rüştiye ve medreseye devam etti ama tamamlamadan ayrıldı.

UĞRAŞISI: Köyünde tarımla uğraştı.

ŞİİRİNİN
KONUSU
1960 öncesi siyasi ortamı yeren deyişleriyle tanındı.
  
ŞİİRİNİN 
ÖZELLİKLERİ
Halk edebiyatı ve divan edebiyatını içeren şiirler yazdı.
Bir çok kere diğer  âşıklarla atışmalara girdi.

ÖLÜMÜ: 1963 yılında vefat etti.

----------------------------------------------------------       
şiirleri

-------

oğlum

Çığlığın beynimde can lime lime
Göz nurumu gözlerine al oğlum
Minik ellerini verdin elime
Acıdan terlemiş teri bal oğlum

Sana gelen dertler hep bana gelsin
Ben sensiz yaşamam dünyalar bilsin
Sen daha küçüksün, koy baban ölsün
Gitme, ağacıma yaprak dal oğlum

Daha erken yavrum acelen neden
Kalbini mi kırdık yoksa bilmeden
Gideceksen eğer vakit gelmeden
Peşimden gel diye haber sal oğlum

Evimin neşesi senden sorulur
Bir gülsen melekler selama durur
Bir tay bu kadar mı erken yorulur
Yakışmıyor sana böyle hal oğlum

Sen benim ömrümsün sen benim canım
Sen gidersen eğer çöker bir yanım
Düşündükçe oğul çekilir kanım
Ben sensiz yapamam gitme kal oğlum

-----

vurun babam vurun

Meb'uslar köylüye ikram ederler
Edin babam edin devran sizindir
Leyühsel dağına çam'a giderler
Kesin babam kesin orman sizindir

Kime ne söylesen ağzı havalı
Soluğu yetişen çaldı kavalı
Hazır oldu buğday, açın çuvalı
Ölçün babam ölçün harman sizindir

Kayboldu arada vicdan hizası
Böyle mi bulunur Allah rızası
Ağzını açana hapis cezası
Yazın babam yazın ferman sizindir

Dost diye derildik başlarınıza
Akıl yetmez oldu işlerinize
Yunan papazını döşlerinize
Sarın babam sarın yayan sizindir

Köylülere banka açılsın dendi
Ulaştı mebuslar üstüne kondu
Köroğlu devrini savuştuk şimdi
Vurun babam vurun kervan sizindir

Şu asil millete sızlıyor içim
Bu nasıl idare ne kötü seçim
Apartıman bitti gelmez mi seçim
Yapın babam yapın her yan sizindir

Bir ezana bağladınız dilimiz
Feryat eder mezardaki ölümüz
Kımıldasa cop'a değer kolumuz
Vurun babam vurun seyran sizindir

Her türlü adalet sizde bulunur
Vicdanı olanın bağrı delinir
Dört senelik maaş peşin alınır
Alın babam alın zaman sizindir

Ahmet Çıtak daim doğru söz derim
Pervam yok kimseden kazanıp yerim
Sormaz mı mahşerde Mevlâ-yı Kerim
Gidin babam gidin mizan sizindir

------

Senden Yar Olmaz

Biraz geç olsa da anladım artık
Zehirden aş olur senden yar olmaz
Bütün inancımı yitirdim artık
Ayaktan baş olur senden yar olmaz

Farzlar vacip olur  haramlar helal
Rakı zemzem olur  şaraplar zülal
Pire berber olur develer tellal
Ağustos kış olur senden yar olmaz

İki kere iki on eder bir gün
Fareler kedi yer günde üç öğün
Leyla Mecnununa yapar da düğün
Mutlu bir eş olur senden yar olmaz

Tavuklar meşk bulur belki tilki de
Balina besleriz bir gün helkide
Dünyada aç insan kalmaz belkide
Yoksulluk düş olur senden yar olmaz

Olur ya nehirler tersine akar
Gönül alevlenir suları yakar
Hamsi merdivensiz kavağa çıkar
Balıklar kuş olur senden yar olmaz

Ahmet Çıtak

------

Lüle Taşım

Sevdim seni Lüle Taşım neyleyim
Unutmaya gücüm yetmiyor işte
Ben seni sevdikten beri böyleyim
Hekimlerde fayda etmiyor işte

Sensiz eriyorum düştüm har yere
Susuz bir denizim kuru bir dere
Unutmak istedim hem de kaç kere
Vuslat hayallerim bitmiyor işte

Diz vurmadım asla bu yaşıma dek
Ne diz koydun bende ne de bir bilek
Söylediğin sözler zehir zemberek
Ne kadar yutkunsam gitmiyor işte

Hani mesafeler bir hiçti bize
Hani biz gelmezdik nazara göze
Veda hilkatıyla geldik yüzyüze
Denizlere atsam batmıyor işte

Sen yine ben olsan ben de ikimiz
Su bile içmesek yoksak tekimiz
Kavuşmak hayali olsa yükümüz
Ayrılık aklıma yatmıyor işte

Ahmet Çıtak

------

Açık Adresim

Mutluluğun ağudan  dertlerin bal olduğu
Gerçeğin hayal ile karıştığı yerdeyim
Yalnızlık denizinde selamın sal olduğu
Sessizliğin çöllerle yarıştığı yerdeyim

Bize yalnızlık düştü hayat mezbelesinden
Ben hep payımı aldım bitmeyen hilesinden
Bıktım yalan dünyanın derdinden çilesinden
Varlığın şehadetle barıştığı yerdeyim

Dört duvar dört akraba  var ile yok arası
Hiç bir şeye benzemez çaresizlik yarası
Düşünürsün aslında  ölmenin tam sırası
Niyetin günah ile vuruştuğu yerdeyim

Bu nasıl bir yazgıdır ne acımasız düzen
Eyüp sabrı az gelir düşünürüm de bazen
Nereye dönsem hüzün ne yana baksam hazan
Feleğin talihime eriştiği yerdeyim

Haykırdım avaz avaz  duymadınız sesimi
Yokluğu zikrederken verdim son nefesimi
Bir ben vardım benimle  bir ben tuttum yasımı
Sevabın vebalimle görüştüğü yerdeyim

Ahmet ÇITAK

---

Neye Yarar ki

Zaman değirmendir öğütür bir bir
Başak başak açsan neye yarar ki
Hayat bir medrese eğitir bir bir
Okumaktan kaçsan neye yarar ki

Kimine bahardır geçen her mevsim
Kiminin hayatı soluk bir resim
Kimi iz bırakır kimisi isim
Kuşlar gibi uçsan neye yarar ki

Doğumunla başlar bu tuhaf yarış
Bazen yol uzundur bazen bir karış
Kaçınılmaz olan hedefe varış
Ab-ı hayat içsen neye yarar ki

Firavun ol geçmez ecele sözün
Karun ol istersen doymasın gözün
Huzur-u Mahşerde yok ise yüzün
Servetini saçsan neye yarar ki

İster neşe bürün ister bat gama
Seçimin sadece süslü bir yama
Kısa çöp ömrünü uzatmaz ama
Uzunu da seçsen neye yarar ki

İskender giderken eli boş gitti
Kimin dünyalığı ahrete yetti
Her masal bir karış kefenle bitti
Altından da biçsen neye yarar ki

Azrail tahsildar şeklini alır
Emanetin gider posası kalır
Sırra kadem bassan ecelin bulur
Denizleri geçsen neye yarar ki

Ahmet ÇITAK


-----------------------------------------------------------
KELİMELER

Har yere: Dikenli yere.
Vuslat hayallerim: Kavuşmak hayallerim.  

Hilkat: Yaradılış, fıtrat,  yaratılma.

Ağu: Zehir.

Hiç yorum yok: