KİMDİR: İlim Adamı - Düşünür - İslam
Gizemcisi – Sofi -
İslam
Hukukçusu - Fıkıh Profesörü.
DOĞUMU: Elbistan’da 1863’de
doğdu.
SOYU: Ulemâdan Hâfız Ali
Efendi’nin oğlu olup Sinanzâde şöhreti ile bilindi.
ÖĞRENİMİ: Medrese öğrenimine ilk
olarak Elbistan’da Karcizâde Medresesinde başladı. Daha sonra İstanbul’a gidip
Fatih Camii dersiâmlarından Hadımî Mehmet Efendi’den okunması şart olan
nüshaları bitirip icâzet aldı. Ayrıca girmiş olduğu Mekteb-i Nüvvab’tan da
dördüncü sınıf niyâbet ehliyetnâmesi aldı.
GÖREVİ VE YAPTIKLARI
1. Sayda, Hınıs, Kilis, Beypazarı, Pasinler
kazası kadılıklarında bulundu.
2. 1911’de Kerbelâ kazası kadılığına tayin
olundu.
3. 1915’de yeniden müstakil Maraş livası
kadılığına atandı.
Vefat
tarihi kesin olarak bilinmemektedir.
-----------------------------------------------------------------
KELİMELER
Mekteb-i Nüvvab / Medreset ül Kudât:
Kadı ve kadı vekilleri yetiştirmek amacı ile açılmış
okullar. (Şimdiki, Hukuk Fakültesi.) Bu okullar, Muallimhane i Nüvvab olarak 1853 yılında açıldı. 1884 Yılında, Mekteb-i Nüvvab olarak ismi
değiştirildi. 1911 Yılında adı yeniden değiştirilerek Metresed ül Kudât
yapıldı.
Niyabet: 1. Vekillik, 2. Kadı vekâleti,
kadılık, 4.Hükümdar vekilliği.
Mekteb-i Nüvvab / Medreset ül Kudât:
Kadı ve kadı vekilleri yetiştirmek amacı ile açılmış
okullar. (Şimdiki, Hukuk Fakültesi) Bu okullar, Muallimhane i Nüvvab olarak
1853 Yılında açıldı. 1884 Yılında Mekteb-i Nüvvab olarak ismi değiştirildi.
1911 Yılında adı yeniden değiştirilerek Metresed ül Kudât yapıldı.
Şehadetnâme / İcazetname: İlimde ve yazıda tahsilini
bitirenlere verilen belge, diploma yerine kullanılan bir tabirdir.
Tezkere: Bir iş için izin verildiğini
bildiren resmî kâğıt
Mükevvenat: Yaratıkların hepsi, kâinat mevcudat
-------
Mevleviyyet : 1.
Bilgelik 2. Müderrislikten sonra gelen
ilmiye sınıfından oluş. 3. Eyâlet kadılığı; yani, bir eyâletin bütün hukuki ve
kazai işlerine bilfiil bakan kadı. "Mevâli" de denir.
Gizem: Sır / bilinmeyen
şeyler, esrarengizlik
Gizem: Sır / bilinmeyen şeyler, esrarengizlik
Gizem: 1. Duyuları
aşan; usumuzun doğal durumunda, varoluşu ve özü bize kapalı, saklı kalan şey.
2. Doğaüstü inanç doğruları.
Gizemcilik (nedir ne demek)
1. Aklın
yetmediği alanlarda ve özellikle Tanrı kavramında, gerçeğe gönül yoluyla veya
bir irade zorlayışıyla ulaşılabileceğini kabul eden felsefe ve din öğretisi,
mistisizm.
2. Tinsel
tutum ve düşünüş; yaşama doğrultusu olarak: 1- Karanlık, gizemle yüklü olana
duyulan aşırı eğilim. 2- Açık olmayan, gizemsel düşünme biçimi. 3- Tanrısal
sezgi yoluyle, algılanamayan doğaüstü gerçekleri yaşama. 4-Tanrı'ya erişme
çabalarının tümü. 5- Yüksek bir gücü kavramak ve eylemlerini bu güce göre
düzenlemek için gerçekliğin üstüne yükselme eğilimi.
Sofi: Tasavvufu yaşam biçimi olarak seçen kişiye verilen addır. Mutasavvıf da denir.
-------------------------------------------------------------------------
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder