KİMDİR
1.
İlim
adamı - Şeriat İlmi Bilgini - Fıkıh Profesörü - Şeriat Hukukçusu.
2.
Divan
Ozanı.
DOĞUMU: Elbistan’da 1826’da doğdu.
Asıl Adı: Ahmed’dir.
SOYU: Babası o dönemin
bilginlerinden Hacı Mustafa Efendi’dir.
ÖĞRENİMİ: Henüz yedi yaşında iken
İlmihal, Kaside-i Bürde, Pend-i Atar okudu, Kuran-ı Kerim’i hıfzetti. Medrese
eğitimi alarak hocası Osman Efendi’den Arapça, Farsça, Edebiyat, Mantık ve
Riyaziye okudu. Şiirler yazdı.
·
1845’de
Urfa’ya giderek Sakıp Efendi’ye intisap
etti. İyi bir hatip olarak eğitim hizmetlerinde bulundu. Halk arasında “Sarı
Vaiz” adıyla anıldı.
·
Ömrünün
sonuna kadar Urfa’da kaldı.
ÖLÜMÜ: 1888’de vefat etti.
MEZARI: Mezarı Urfa’da Mevlid-i
Halil mezarlığındadır. Mezar taşında;
“el-Âlimü’l-fadıl
ve vahidü’l-asr ve feridü’d-dehr es-Seyyid Ahled Lâmiî b. Mustafa Elbistân” kaydı
bulunmaktadır.
Âlimü’l-fadıl: Erdemli Bilgin.
Mekteb-i Nüvvab / Medreset ül Kudât:
Kadı ve kadı vekilleri yetiştirmek amacı ile açılmış
okullar. (Şimdiki, Hukuk Fakültesi) Bu okullar, Muallimhane i Nüvvab olarak
1853 Yılında açıldı. 1884 Yılında Mekteb-i Nüvvab olarak ismi değiştirildi.
1911 Yılında adı yeniden değiştirilerek Metresed ül Kudât yapıldı.
Şehadetnâme / İcazetname: İlimde ve yazıda tahsilini
bitirenlere verilen belge, diploma yerine kullanılan bir tabirdir.
Tezkere: Bir iş için izin verildiğini
bildiren resmî kâğıt
Mükevvenat: Yaratıkların hepsi.
Mevleviyyet : 1.
Bilgelik 2. Müderrislikten sonra gelen
ilmiye sınıfından oluş. 3. Eyâlet kadılığı; yani, bir eyâletin bütün hukuki ve
kazai işlerine bilfiil bakan kadı. "Mevâli" de denir.
Gizem: Sır /
bilinmeyen şeyler, esrarengizlik
Gizem: 1. Duyuları
aşan; usumuzun doğal durumunda varoluşu ve özü bize kapalı, saklı kalan şey.
2. Doğaüstü inanç doğruları. 3.Sır, gizli tutulan şey. Açıklanamayan ya da çözülemeyen şey. Aklın erişemediği, açıklanmayan veya çözülemeyen şey.
Gizemcilik (nedir ne demek)
1. Aklın
yetmediği alanlarda ve özellikle Tanrı kavramında, gerçeğe gönül yoluyla veya
bir irade zorlayışıyla ulaşılabileceğini kabul eden felsefe ve din öğretisi,
mistisizm.
2. Tinsel
tutum ve düşünüş; yaşama doğrultusu olarak: 1- Karanlık, gizemle yüklü olana
duyulan aşırı eğilim. 2- Açık olmayan, gizemsel düşünme biçimi. 3- Tanrısal
sezgi yoliyle, algılanamayan doğaüstü gerçekleri yaşama. 4-Tanrı'ya erişme
çabalarının tümü. 5- Yüksek bir gücü kavramak ve eylemlerini bu güce göre
düzenlemek için gerçekliğin üstüne yükselme eğilimi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder