AKTİL AŞIKLARI
KÖYÜN ADI: Köyün asıl adı Aktil olmakla birlikte Cumhuriyet
dönemine geçişte Yalıntaş olarak değiştirilmiştir.
KİM KURDU: Köy; Sevdilli köyü merkezli Alhas (alxas) aşireti
mensupları tarafından kurulmuş bir köydür. Köy yaklaşık 1800 yıllarında
kurulduğu söyleniyor.
AŞİRETLER: Köyün gelişme sürecinde Alhas (alxas) aşiretinin
diğer kabileleri ile birlikte köyde:
1. Kıcanlar (Qıcan),
2. Kamberliler (Qemberan),
3. Çevxiyanlılar (Çêwxwîyan),
4. Lordinliler (Lordînan),
5. Husanlılar,
6. Sılanlar,
7. Kandanlar,
8. Turuçlular,
9. Sinemilli aşiretinden aileler,
10. Setirekliler,
11. Örenliyanlılar,
12. Hasanbekliler (Hesenbêgıyan) gibi
kabileler de yaşamaya başlamışlardır.
HOŞGÖRÜ
KÜLTÜRÜ: Köy ırksal
bakımdan Kürt’tür ve kırmanc lehçesiyle konuşur. Dinsel açıdan alevidir. Dinsel
ritüeller konusunda bölge insanına özgü uygulamalar da görülmektedir.(zöret,
ziyaret-i kande) Bu kimliksel özelliklerin yanında köyde belli dönemlerde
Ermeni (Hristiyan), Türk (Sünni) ailelerde yaşamışlardır. Köyün sahip olduğu bu
hoşgörü kültürü ve bulunduğu konum 1900 – 1960 yılları arasında ekonomik,
demografik, kültürel bir merkez olmasını sağlamıştır. Hatta bu dönemde köyde
bulunan hane sayısının 200 olduğu nüfusunun ise 1000 olduğu bilinmektedir.
Aktil (Yalıntaş) köyünün dönemin merkezlerinden biri haline gelmesini sağlayan
diğer bir etken de verimli topraklara, mezralara sahip olmasıdır.
Başlıca Mezralar:
• Serçekuyusu,
• Kocapınar ve
• Bebe mezralarının yanında, Terzi ve Yazı Yayla alanları vardır.
COĞRAFYA KONUMU: Kahramanmaraş
iline 193
km, Elbistan ilçesine 33
km uzaklıktadır.
KÖYÜN İKLİMİ: Akdeniz iklimi etki alanı içerisindedir. Köyün
ekonomisi tarım ve hayvancılığa dayalıdır. Yerleşim yerinin köy tüzel kişiliği
alması ile birlikte köyün tüzel kişiliğini temsil etmesi için köy muhtarlık
seçimleri de yapılmaktadır.
KÖYÜN ALTYAPISI: Köyde, ilköğretim okulu
vardır ancak kullanılamamasının yanı sıra taşımalı eğitimden
yararlanılmaktadır. Köyün içme suyu şebekesi ve kanalizasyon şebekesi yoktur.
Ptt şubesi ve Ptt acentesi yoktur. Sağlık ocağı ve sağlık evi yoktur. Köye
ayrıca ulaşımı sağlayan yol asfalt olup köyde elektrik ve sabit telefon vardır.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
AKTİL AŞIKLARI
(Maraş İli, Elbistan İlçesinin Aktil (Yalıntaş) köyünün ozanları)
1. Ademî,
2. Öztoprak (Halil Öztoprak),
3. Hatayi (şıx),
4. Şükrü,
5. Özlemî (Haydar Öztoprak)
6. Perişan Derviş (Maraşlı Derviş Mermertaş)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
AKTİL AŞIKLARI
(Maraş İli, Elbistan İlçesinin Aktil (Yalıntaş) köyünün ozanları)
1. Ademî,
2. Öztoprak (Halil Öztoprak),
3. Hatayi (şıx),
4. Şükrü,
5. Özlemî (Haydar Öztoprak)
6. Perişan Derviş (Maraşlı Derviş Mermertaş)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
HATAYİ (şıx)
ASIL ADI: Asıl adı Şıx Hatayi
İnsan’dır.
DOĞUM YERİ / YILI: Hatayi, 1880 yılında
Elbistan’ın Aktil (Yalıntaş) köyünde doğdu.
SOYU: Alhas aşireinin
Hasanbeyli kolundan Yusuf oğlu İbrahim’in sekizinci ve en küçük çocuğudur.
ÖĞRENİMİ: Eğitimini, Aleviliğin şıxlık ekolüne mensup,
tasavvufçu yakın aile büyüklerinden ve aile dostlarından aldı. Anadili
Kürtçe’nin yanında sonradan Türkçe, Arapça ve Frasça öğrendi. Latin harflerinin
kabulünden sonra, bu alfabe doğrultusunda kendi çabasıyla yeniden okuma-yazma
öğrendi. Dolayısıyla, birçok kuşakdaşı gibi hem Arap alfabesiyle, hem de yeni
Latin alfabesiyle okuyup yazıyordu.
ŞIKLIK AKIMI: Sarız Kırkısraklı Şıx
Köse Mamo’nun etkisinde kalmış ve bu felsefeye inanan birçok dost edinmişti. Bu
inanca gönül veren ve kendilerini Şıx Mamo yoldaşı olarak adlandıran grup,
birbiriyle sürekli istişare ederk Kayseri, Malatya ve Maraş bölgesinde büyük
bir inanan kitle oluşturmuşlardı. Bu akım, kendini, “şekilci ve tutucu” olarak
nitelendirdiği “dedegân” gruptan üstün görüyordu. Esasen, Kürtler arasında
yaygın Ahlehaq inancında da, “şıxlık” makamı “pirlik” makamının üstünde,
“mürşidlik” makamı konumundaydı.
Bu
grup, yılın belli aylarında sıklıkla biraraya gelerek, görüş alışverişinde
bulunur; sazlı-sözlü muhabbetlere katılırdı. Bu ortamlarda yazılan, okunan ve
müzikle icra edilen şiir ve deyişlerin bir bölümü bugün ülkede çeşitli
sanatçılar tarafından okunagelmektedir.
EVLENDİ: 1910 Yılında Aşiretnin
önde gelenlerinden, şıxlık ekolüne mensup Kıco Ağa’nın kızıyla evlendi.
GÖÇ: Hatayi, ekonomik
nedenlerle 1955 yılında İskenderun’a yerleşti.
ÖLÜMÜ: 1955 Yılında yerleştiği
İskenderun’da 104 yaşında, 1992 Yılında vefat etti.
----------------------------------------------------------------
ŞİİRİ
ŞİİRİ
Güzel Olmayınca
Güzel ne gezersin seyran yerinde
Âlemde
her şeyin var olmayınca
Olura
olmaza sırrını verme
Bir
ahdine bütün yâr olmayınca
Yürü
sofum yürü yolundan kalma
Yorulup
beyhude boş yere gezme
El
gıybetine kuyular kazma
Yanında
mürşidin var olmayınca
Kalktı
havalandı gönlümün kuşu
Kov-kaybet
eylemek kötünün işi
Üstadın
tanır mı bundan her kişi
Önünde
mürşidi er olmayınca
Varıp
bir kötüye sen olma nöker
Değer
de çarkına dolunu döker
Ne
Allah’tan korkar, ne hicap eder
Bir
insanda namus ar olmayınca
Şıh
Hatâyî‘m ettim bu sırrı beyan
Kâmil
midir cahil sözüne uyan
Bir
baştan ağlamak ömüre ziyan
İki
baştan sadık yâr olmayınca
KAYNAK: Mehmet Bayrak’ın “İçtoroslar’da Alevi-Kürt Aşiretler”, kitabından yararlanılmıştır.
-----------------------------
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder