AKTİL
AŞIKLARI
Köyün
Adı: Köyün asıl adı Aktil olmakla birlikte Cumhuriyet dönemine geçişte Yalıntaş
olarak değiştirilmiştir.
KİM
KURDU: Köy; Sevdilli köyü merkezli Alhas
(alxas) aşireti mensupları tarafından kurulmuş bir köydür. Köy yaklaşık 1800
yıllarında kurulduğu söyleniyor.
Söylenenlere
bakılırsa, köyün kurucusunun Sevdilli köyünden ayrılan Kıcanlar (Qıcan)
kabilesinden Kıco Mılle’nin olduğu söyleniyor.
AŞİRETLER:
Köyün gelişme sürecinde Alhas (alxas) aşiretinin diğer kabileleri ile birlikte
köyde:
1. Kıcanlar (Qıcan),
2. Kamberliler (Qemberan),
3. Çevxiyanlılar (Çêwxwîyan),
4. Lordinliler (Lordînan),
5. Husanlılar,
6. Sılanlar,
7. Kandanlar,
8. Turuçlular,
9. Sinemilli aşiretinden aileler,
10. Setirekliler,
11. Örenliyanlılar,
12. Hasanbekliler (Hesenbêgıyan) gibi kabileler
de yaşamaya başlamışlardır.
Hoşgörü
Kültürü: Köy ırksal bakımdan Kürt’tür ve
kırmanc lehçesiyle konuşur. Dinsel açıdan alevidir. Dinsel ritüeller konusunda
bölge insanına özgü uygulamalar da görülmektedir.(zöret, ziyaret-i kande) Bu
kimliksel özelliklerin yanında köyde belli dönemlerde Ermeni (Hristiyan), Türk
(Sünni) ailelerde yaşamışlardır. Köyün sahip olduğu bu hoşgörü kültürü ve
bulunduğu konum 1900 – 1960 yılları arasında ekonomik, demografik, kültürel bir
merkez olmasını sağlamıştır. Hatta bu dönemde köyde bulunan hane sayısının 200
olduğu nüfusunun ise 1000 olduğu bilinmektedir. Aktil (Yalıntaş) köyünün
dönemin merkezlerinden biri haline gelmesini sağlayan diğer bir etken de
verimli topraklara, mezralara sahip olmasıdır.
Başlıca
Mezralar:
• Serçekuyusu,
• Kocapınar ve
• Bebe mezralarının yanında, Terzi ve Yazı Yayla alanları vardır.
Coğrafya
Konumu: Maraş iline 193
km , Elbistan ilçesine 33 km uzaklıktadır.
Köyün
İklimi: Akdeniz iklimi etki alanı içerisindedir. Köyün ekonomisi tarım ve
hayvancılığa dayalıdır. Yerleşim yerinin köy tüzel kişiliği alması ile birlikte
köyün tüzel kişiliğini temsil etmesi için köy muhtarlık seçimleri de
yapılmaktadır.
Köyün Altyapısı: Köyde, ilköğretim okulu vardır ancak kullanılamamasının yanı sıra
taşımalı eğitimden yararlanılmaktadır. Köyün içme suyu şebekesi ve kanalizasyon
şebekesi yoktur. Ptt şubesi ve Ptt acentesi yoktur. Sağlık ocağı ve sağlık evi
yoktur. Köye ayrıca ulaşımı sağlayan yol asfalt olup köyde elektrik ve sabit
telefon vardır.
AKTİL AŞIKLARI
(Maraş İli, Elbistan İlçesinin Aktil (Yalıntaş) köyünün ozanları)
1. Ademî,
2. Öztoprak (Halil Öztoprak),
3. Hatayi (şıx),
4. Şükrü,
5. Özlemî (Haydar Öztoprak)
6. Perişan Derviş (Maraşlı Derviş Mermertaş)
(Maraş İli, Elbistan İlçesinin Aktil (Yalıntaş) köyünün ozanları)
1. Ademî,
2. Öztoprak (Halil Öztoprak),
3. Hatayi (şıx),
4. Şükrü,
5. Özlemî (Haydar Öztoprak)
6. Perişan Derviş (Maraşlı Derviş Mermertaş)
HALİL ÖZTOPRAK
DOĞUM YERİ / YILI: Kesin doğum tarihini
belirleyemediğimiz Halil Öztoprak, Elbistan’ın Aktil köyündendir.
ÖĞRENİMİ: Küçük yaşlarda mahalli medreslerde
eğitim görerek , Arapça ve Farsça’yı öğrenir.
ÇALIŞTIĞI ALAN: 1930’lu Yıllardan itibaren
Elbistan’da ve Darende’de dava vekili olarak çalışır.
ŞIKLIK AKIMI: Sarız’ın Kırkısrak köyünden olup,
daha 1906 yılında Almanya’dan gelen bir heyetle ilginç görüşmeler yapan,
bölgede Araboğlu ile birlikte şıxlık akımına önayak olan ve bugün köyünde adına
bir türbe bulunan Şıx Mamo’nun (Mehmet Akyol) kızıyla evlendikten sonra bu
akımın içinde yer alır.
Daha 1924/25 yıllarında yerleştiği Aktil köyünün
Bebe mezrası, bu ortamda komşu Sünni köyü İncecik tarafından, mera olduğu
gerekçesiyle yıktırılır. Bu yıktırmaya karşı koyan Halil Öztoprak ve birkaç
yakını altı ay süreyle tutuklanır. Halil Öztoprak, cezaevinden çıktıktan sonra
aynı kitabı Ankara’da yeniden yayımlar.
ESERLERİ:
1. 1951 Yılında yazdığı Kur’an’da Hikmet Tarihte
Hakîkat adlı kitapçığı bir yankı uyandırır.
2. Daha sonra Kur’an’da Hikmet, İncil’de Hakîkat
kitapçığını yayımlayan Halil Öztoprak, 1964 yılında Kur’anı tercüme işine
girişir, fakat bunu devam ettirmez.
ÖLÜMÜ: Halil Öztoprak, 30 Nisan 1967 tarihinde
vefat etti.
--------------------------------------------------------------------------------
Divanından Bir Şiir
Divanından Bir Şiir
Ey gül gel kaldır yüzündeki nikap
Ol nur-i hakikattır yüzün yüzün
İbn-i ademsin meleklere mihrap
O kıble-yi hikmettir yüzün yüzün
Melek mezhep âşıkın oldu bitap
O sırr-ı ibattir yüzün yüzün
Aşkım meşkim suretin dört kitap
Ol ilm-i marifettir yüzün yüzün
Cilt be cilt yazdığım vasfındır bap bap
Seb’el mesan âyettir yüzün yüzün
Ol kabikavseyin hem yetmiş bin hicap
Ol seb’e semavattır yüzün yüzün
İnnallaha cemil sorana cevap
Ol yuhibbül kudrettir yüzün yüzün
Ak-i zahit ermez bu başka hesap
Şem-i bağ-ı vahdettir yüzün yüzün
Mekâne fi hazihi görünen şap
Mirac-ı Muhammeddir yüzün yüzün
Yuhubbunehüm kehubüllah hitap
Arife muhabbettir yüzün yüzün
Kulun ide kurbandır kes ey kasap
Ol hacc-ı ziyarettir yüzün yüzün
Öztoprak’tan yüz dönersen ey cenap
Kopar o gün kıyamettir yüzün yüzün
KAYNAK:
Mehmet Bayrak’ın “İçtoroslar’da
Alevi-Kürt Aşiretler”, kitabından
yararlanılmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder